Időgazdálkodás? Munka vs Magánélet? Az energiádat menedzseld inkább!

Azt már évek óta vallom, hogy nincs olyan, hogy munka-magánélet egyensúly.. Dolgoztam multivezetőként, most már évek óta saját vállalkozást csinálunk, egyiknél sem lehetett különválasztani mesterségesen az életemet. Egy életem van, amibe oda-vissza bekúsznak a különféle szerepeim. 

Korábban például reggel első mozdulatom volt hogy checkoltam az éjszaka (jellemzően a munkatársaimtól) érkezett e-maileimet, de az is gyakran megtörtént hogy munkaidőben ugrottam ki valami személyes ügyet elintézni mert akkor volt épp nyitva az üzlet vagy akkor voltak kevesebben valahol..

Ma már egészségtudatosabban indítom a reggeleimet de az ébrenléttel töltött óráimban továbbra is egymást váltják a különféle munka és magánjellegű feladatok, napszaktól függetlenül.

A lényeg nem a feladatokkal és a határidőkkel való zsonglőrködés hanem az energiaegyensúly! 

Ha ennek tudatában menedzseled az életed sokkal többet tudsz kihozni belőle mintha csak “időgazdálkodnál”.. De miért?

A feladatok, amiket el KELL végeznünk (függetlenül attól hogy szeretjük-e vagy sem, magán vagy munkajellegűek) energiát igényelnek. Neki kell állni, rangsorolni, összpontosítani, koncentrálni, utánanézni, kiválasztani, kommunikálni, dönteni, stb. Ezek folyamatosan merítenek minket, merülnek az erőforrásaink, mint ahogy a telefonod is merül miközben használod.

Ennek ellentételezése pedig a regeneráció, mikor pihenünk, alszunk, feltöltődünk, “feltöltjük az akkumulátorunkat”. Ha odafigyelünk a töltődés / merülés egyensúlyára akkor leszünk képesek megbírkozni a feladataink energiaigényével. 

A munkavégzés során régebben a vezetők mondták meg, hogy mit kell csinálni. Aztán egyre több munkakörnél lett alapvetés a rugalmas munkavégzés, a csapatmunka miatti egyeztetések, az önálló döntések lehetősége. A lehetőség szabadságot jelent de felelősséget is, és felértékelődik a hatékonyság szerepe is. 

Korábban az otthoni munkavégzésre is úgy tekintettek, hogy az kizárt mert a Főnök nem tudja szemmel tartani hogy tényleg dolgozik-e a Beosztott, ma meg már az elkötelezettség érdekében hanyatt-homlok teszik lehetővé hogy otthon is tudjanak dolgozni a munkavállalók – ez pedig szintén nagy szabadság abban, hogy jól vagy rosszul döntsünk abban, hogy mit / mikor csinálunk.

Három tipp arra, hogy hogyan lehetsz hatékony a munkában:

  • Figyeld meg a saját energia-állapotod, és az alapján válassz a feladataid közül! Az én bioritmusom mélypontja -ha standard módon ugyanakkor kezdem a napom- pl 14:45 környékén van, mióta ezt azonosítottam, figyelembe tudom venni a feladataim tervezésekor.
  • A feladataidat ne csak sürgős / fontos mátrix alapján, hanem kis / nagy energiaigény szerint kategorizáld és ez alapján töltsd fel a naptárodat is!
  • Tudatosan regenerálódj! Mivel a stressz és a sok munka merít (és ezeket már megszokhattad hogy nehezen lehet elkerülni) azzal tudsz “extra power”-t vinni a napjaidba, ha odafigyelsz arra hogy megfelelő mennyiségben és minőségben regenerálódj – és nem, ez nem csak arról szól, hogy többet aludj, hozz olyan döntéseket amik segítik az alvásodat! (Tippek pl: itt: http://fusionvital.hu/a-munka-maganelet-egyensuly-egy-vicc/)

(A cikk eredetijét a LinkedIn-en jelentettem meg)

Szólj hozzá!